کد خبر: ۶۴۶۰
۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

اسکان رایگان زائران پیاده در محله ثامن

مجتمع فرهنگی و قرآنی چهارده معصوم (ع) در محله ثامن در دهه آخر صفر میزبان زائران امام‌رضا (ع) است. اسکان و غذا در این مجموعه وقفی رایگان است.

عده زیادی مشغول تمیزکاری و آماده‌سازی مجتمع فرهنگی و قرآنی چهارده معصوم (ع) هستند. اینجا قرار است در دهه آخر صفر یعنی همین روز‌های پیش‌رو از زائران امام‌رضا (ع) میزبانی شود.

خیلی از افراد پای کار، به‌تازگی از زیارت نجف و کربلا بازگشته‌ و خودشان زائر پیاده کربلا بوده اند. این مجتمع در حاشیه بولوار مفتح شرقی و محله ثامن است، محلی که در مسیر تشرف زائران پیاده امام‌هشتم (ع) قرار دارد.


ابراز ارادت به، ولی نعمتمان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی مأموری، امام جماعت مسجد و مدیر داخلی مجتمع فرهنگی و قرآنی چهارده‌معصوم (ع) تازه از پیاده‌روی اربعین برگشته‌است. او درباره آغاز‌به‌کار مجتمع می‌گوید: ما به‌دنبال مکانی بودیم که بچه‌ها بتوانند فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و قرآنی‌شان را در آن دنبال کنند. مدتی بررسی کردیم و متوجه شدیم در این محدوده، مسجد و مکان فرهنگی کم است.

از طرفی اهالی روستا‌های آبا و اجدادی‌مان وقتی از نزدیک تربت جام به مشهد می‌آمدند، جایی برای اسکان نداشتند. ما هم شروع به ساخت این مجموعه وقفی کردیم. هر سال زائرانی از آن محدوده و از شهر‌های مختلف استان خراسان داریم. علاوه‌بر‌این مثلا از اصفهان و حتی شهر میناب استان هرمزگان هم میهمان می‌آید.

اسکان و غذای این زائران را رایگان تأمین می‌کنیم تا از این طریق عرض ارادتی کنیم به، ولی نعمتمان، آقا علی‌بن موسی‌الرضا (ع). در وقف‌نامه مسجد قید شده است کسانی که بیماری در بیمارستان دارند و زائران امام‌رضا (ع) را رایگان پذیرش کنیم. ما سر سفره امام‌رضا (ع) نشسته‌ایم و چه بهتر که این سفره را با زائر امام مهربانی‌ها شریک شویم.

 

مجتمع فرهنگی و قرآنی چهارده معصوم(ع) در محله ثامن میزبان زائران امام مهربانی است
زائرانی زیر باران

این مجتمع سال‌۱۳۹۳ در حاشیه بولوار مفتح شرقی و محله ثامن ساخته و کارش آغاز شد؛ مجموعه‌ای که بیش‌از ۲ هزار متر فضای مسقف دارد و ساخت‌و‌ساز آن ادامه دارد.

این مجتمع فعالیت گسترده‌ای دارد که شامل برگزاری نماز‌های جماعت یومیه، چندین نوبت اعتکاف به‌ویژه در ماه رمضان و ماه رجب، دعا‌های ندبه، کمیل، توسل و جلسه‌های قرآن هفتگی است و مرتب برگزار می‌شود.

مجتمع به‌جز شبستان مسجد، آشپزخانه و دو طبقه حسینیه دارد که برای اسکان زائران نیز مناسب است. برای تأمین مسائل مالی هم آدم‌های دست به خیر بسیاری دورو‌برشان هستند و هم به‌دلیل اینکه بسیاری از اعضا کشاورز هستند، خمس، زکات و خیرات زیادی دارد. مأموری می‌گوید: زمانی‌که می‌خواستیم مجتمع را دایر کنیم، به‌دنبال زمینی بودیم که در مسیر تشرف زائران پیاده باشد.

از همان سال اول با اینکه مشغول ساخت‌وساز بودیم، پذیرای زائران پیاده امام‌رضا (ع) بودیم. سال اول، کف زمین را شن و گراویه ریختیم و روی آن برزنت و موکت پهن کردیم. سیصد‌نفر مهمان داشتیم. خاطرم هست که عده‌ای از این زائران را وقتی که باران می‌آمد، از تپه‌سلام سوار خودرو کردیم و به اینجا آوردیم؛ آمدند پذیرایی شدند و استراحت کردند. سپس دوباره آن‌ها را به همان نقطه‌ای که سوار کرده بودیم، برگرداندیم تا پیاده‌روی‌شان کامل باشد. مهمان‌هایمان بیشتر هیئتی هستند تا انفرادی. وقتی می‌آیند و قدم سر چشم ما می‌گذارند، هر سه وعده را برایشان تدارک می‌بینیم. سرویس بهداشتی، حمام و آب گرم فراهم است.


اسکان رایگان در طول سال

دعوت‌نامه‌هایی برای اسکان رایگان زائران درست کرده‌اند و در گروه‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. از این طریق میهمانان جدیدی پیدا می‌کنند. آن‌هایی هم که قبلا آمده‌اند، باز‌می‌گردند.

مأموری درباره دیگر ایام سال به غیر از دهه آخر صفر می‌گوید: علاوه بر دهه آخر صفر در مواقع دیگر سال هم زائران را به رایگان اسکان می‌دهیم؛ مثلا دو سال پیش در ایام تعطیلات نوروز هوا سرد شد و کمی برف هم آمد. آنجا متوجه شدیم که خیلی از زائران از سر ناچاری در خودروهایشان می‌خوابند. نیمه‌شب به مسجد آمدیم، وسایل گرمایشی را روشن کردیم و چند جوان را فرستادیم که زائران را به اینجا راهنمایی کنند. بعد از آن اتفاق بود که از شورای شهر و شهرداری، آستان قدس رضوی و امور مساجد آمدند و از کارمان قدردانی کردند.


کار‌کردن با دل و جان

سراغ چندتن از دست‌اندرکاران مجتمع می‌روم. حمید بشکنم عضو هیئت امنای خیریه چهارده معصوم (ع) است. او به همراه دیگر اعضای خیریه به‌تازگی ۲ هزارو ۵۰۰ بسته حمایتی تهیه و بین خانواده‌های نیازمند توزیع کرده‌است.

او همچنین  برای  پذیرایی از زائران امام‌رضا (ع) هرطور که بتواند خدمت می‌کند. می‌گوید: هر کاری که در این مجموعه انجام می‌دهم، حالم را خوب می‌کند. خدمت به زائران هم اصلا خستگی ندارد و عشق است.

غلام عسکری آشپز مجتمع است. او درباره طبخ غذا برای زائران می‌گوید: غذا‌های متنوعی برای میهمانان می‌پزیم، از خورشتی بگیر تا کبابی. وقتی که به من می‌گویند غذا برای زائر است، از وجودم و با قلبم برای آن‌ها غذا می‌پزم. با خودم می‌گویم زائر این همه راه آمده و اینجا غریب است. پس باید تحویلش بگیریم. راستش را بخواهید برکتش هم فرق می‌کند.

 

مجتمع فرهنگی و قرآنی چهارده معصوم(ع) در محله ثامن میزبان زائران امام مهربانی است

 

افتخار خدمت به زائران

اسماعیل مولایی مدیر هیئت‌امنای مجتمع است. او درباره خدمت به زائران می‌گوید: ایده اولیه ساخت مجتمع از جلسه قرآنی ما آغاز شد که تصمیم گرفتیم مکانی را فراهم کنیم که زائران امام‌رضا (ع) را اسکان دهیم. زائرانی که از سال‌های اولیه ساخت مجتمع به اینجا آمدند، در طول این چند سال آن‌قدر راحت و خودمانی شده‌اند که مجموعه را برای خودشان می‌دانند.

خدمت به زائران برای ما حقیقتا افتخار است. حسن فروتن هم از افراد فعال مجتمع است و می‌گوید: برای ما مایه سربلندی است که زائران اسکان داده‌شده وقتی از مجتمع می‌روند، رضایت دارند. زائران که می‌آیند پاهایشان خسته و زخمی است و ما وسایل بهداشتی و پانسمان در‌اختیارشان می‌گذاریم تا آسایش داشته باشند.


خدمت بی‌منت به زائران

در آخر سراغ دو تن از زائران می‌روم و تلفنی با آن‌ها گفتگو می‌کنم. وجیهه ذاکری زائری است که از شهر میناب به مشهد می‌آید و چند نوبت در مجتمع اسکان یافته است. او مسئول هیئتی از همشهری‌های خودش است که آن‌ها را برای زیارت به مشهد می‌رساند. می‌گوید: ما کاروانی ۴۵‌نفره بودیم و چند روزی مهمانشان شدیم.

مجتمع فضای خیلی خوبی دارد. خدمتگزاران هم محترم و باشخصیت هستند؛ محبت دارند و از ارائه خدمات دریغ نمی‌کنند. ما تا دو روز پیش آنجا بودیم، ساعت یک شب  رسیدیم، اما خادم مجتمع آمد و هر کاری که از دستش بر‌می‌آمد، برای ما انجام داد.

رمضان صداقت زائری است که کامیون دارد و از روستایی نزدیک تربتجام به مشهد می‌آید. او هم بقیه زائران را به مشهد می‌آورد و هم متقابلا وقتی کمکی نیاز داشته باشند، دریغ نمی‌کند. می‌گوید: از روز‌های اولیه ساخت بنا به آنجا می‌آمدیم و اسکان داشتیم. وقتی هم کمکی بخواهند، بی‌دریغ در خدمت خواهم بود.

* این گزارش دوشنبه  ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ در شماره ۵۴۵ شهرآرا محله ۸ منطقه ۵ و ۶ به چاپ رسیده است.

ارسال نظر